Abort

Sitter precis och läser lite nyheter på aftonbladet.se.
Bland det första jag fastnar för är artikeln om tjejen som la ut sin abort på youtube.
Rubriken får det att låta som att hon lagt ut själva aborten i sig för folk att se på. Iaf var det så jag tolkade det.
Efter att ha läst artikeln så visar det sig att hon fått en son och sedan blivit avrådd av läkare att skaffa fler barn, då det skulle kunna döda henne.
3 veckor senare blir hon dock gravid igen, och bestämmer sig för abort då hon har en son som hon vill finnas till för.
Hon lägger ut det på youtube för att berätta om sin situation och har nu fått massa kritik för detta och kallas mördare. Hon visar alltså inte själva aborten i sig så.

Jag kan tycka att har man blivit avrådd av läkare att skaffa fler barn då det finns risk för ens egna liv, då borde man väl ändå skydda sig?
Abort är liksom inget preventivmedel.
Jag tycker dock att det är bra att alternativet finns! För vid många situationer så kan det faktiskt vara bättre, än att sätta ett barn till världen som man sedan inte kan ta hand om.

Som exempel:

1. Du blir våldtagen och blir gravid. Skulle du kunna och vilja föda det barnet?
Jag vet att många våldtäktsoffer föder sina barn och älskar dom lika högt som ett välplanerat barn, men jag själv skulle inte vilja föda ett barn som blivit till genom våldtäkt.

2. Du har sån dålig ekonomi så du kan knappt ta hand om dig själv, pengarna räcker knappt till hyra och mat finns i stort sett inte.
Jag har grymt dålig ekonomi för tillfället och tycker det är så oerhört tufft och det ger mig sånt dåligt samvete för det känns som jag är världens sämsta mamma. Hade jag varit utan barn idag och blivit gravid, hade jag inte velat sätta ett barn till världen så som min ekonomiska situation ser ut just nu. Barnet ska inte behöva lida för att jag inte får in pengar så det räcker.
Jaa soc finns och du kan få hjälp av kyrkan. Men som det ser ut idag har jag ändå för "bra" ekonomi för att få hjälp därifrån.

3. Du är 14 år, går i högstadiet och blir oplanerat gravid med din pojkvän.
Skulle du vilja föda det barnet, ge upp skolan och få rätt tufft i framtiden gällande jobb osv?
Ekonomin kan du ju räkna ut själv, kommer inte bli så bra.
14 år, du är rena barnet själv i stort sett!
Du ska vara ute och umgås med vänner, läsa läxor, bråka med dina föräldrar om det ena och det andra.

Nu säger inte jag att alla unga föräldrar är dåliga föräldrar, för så är det absolut inte!
Jag vet flera stycken som klarar det galant, har kompisar som blivit föräldrar i väldigt ung ålder som är mycket bättre föräldrar än dom i "normal" barnafödaålder.
Frågan är ju om du är beredd att offra allt det som du faktiskt får ge upp?

Det här är bara några exempel där jag tycker det är bra att abort finns som ett alternativ.
Ett alternativ då det inte alltid går som man planerat.
Visst, är man inte beredd på att bli gravid och få barn, då ska man inte ha oskyddat sex. Men trots skydd så kan man faktiskt bli gravid.

Några av er vet det redan, andra vet det inte. Det är inget man pratar högt om, ämnet är lite tabu.
Jag skäms dock inte över att jag själv gjort abort 1 gång i mitt liv.
För mig var det alternativ nummer 3.
Jag var 14 år, tillsammans med min första pojkvän. Vi skyddade oss faktiskt, kondomen gick dock sönder.
Det beslutet är det värsta jag tvingats ta i hela mitt liv.
Men jag kände att jag som 14-åring, utan utbildning och utan jobb, inte hade nåt att erbjuda det barnet.
Jag tyckte inte det var rättvist vare sig mot mig själv eller barnet.
Jag tänker fortfarande på det här, i stort sett dagligen. Jag skulle ha varit 3-barnsmamma.
Än värre vart det när jag sedan fick mitt första barn, Emilia. Då fick jag verkligen se vad det var jag tog bort några år tidigare.
Men gjort är gjort, och jag vet att jag tog rätt beslut den gången.
Men det känns fortfarande jobbigt.

Vad tycker ni om ämnet, för eller emot?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0